LANG LEVE DE LOPENDE BAND!

Standaardisatie staat bij veel ondernemers en managers weinig tot niet op de agenda. Niet zo vreemd, want de term ‘standaardisatie’ alleen al heeft iets beklemmends, het ruikt naar bouwverordeningen, eindexamenreglementen en ISO-normen…๐Ÿคจ

Toch vind ik dat redelijk onbegrijpelijk, want standaardisatie is volgens mij het meest onderschatte managementinstrument van deze tijd. Zรฉker bij bedrijven met veel groeipotentie.

Waarom? Omdat je door producten en processen te standaardiseren veel meer producten en diensten tegen lagere kosten en met een hogere kwaliteit kunt aanbieden. Als je producten en processen standaardiseert kun je รฉcht groeien, en als je dat slim doet, kun je snel groeien.

Waarom blijft maatwerk dan zo populair? Volgens mij omdat wij mensen gewoon niet van standaardisatie houden, omdat het indruist tegen de menselijke geest. We willen allemaal uniek zijn in wie we zijn en wat we doen.

In de auto-industrie en in de modebranche is standaardisatie inmiddels al decennia geleden omarmd als een onmisbare succesfactor. Toch zijn er nog talloze managers en ondernemers in de meest uiteenlopende bedrijfstakken die kansen laten liggen. En het is niet alleen onkunde waardoor zij geen kansen zien voor standaardisatie, maar ook onwil.

Echt, er is altijd een manier om een product in grote aantallen te reproduceren. Als je wilt groeien, zul je out of the box moeten denken. De stap moeten zetten van maatwerk naar standaardisatie.

Een mooi voorbeeld is SuitSupply. Die deed iets tegendraads: het bedrijf slaagde erin maatpakken op een confectiemanier te verkopen. In 2000 huurde de Friese rechtenstudent Fokke de Jong een leegstaand pand aan de A4 en ging er pakken verkopen volgens een uniek concept: je gaat naar de winkel, kiest een pak en een kleermaker maakt het binnen een halfuur ter plekke op maat. De Jong maakte zo letterlijk massaproductie van maatwerk.

Vooral jongere ondernemers hebben vaak de indruk dat standaardisering iets is voor traditionele, industriรซle bedrijven die de ambitie hebben om de wereld te veroveren.

Zij missen echter de essentie: standaardisatie draait niet om het doel, maar om de methodische aanpak waarbij je door middel van โ€˜meer van hetzelfdeโ€™ meer klanten kunt bedienen en zo snellere groei kunt realiseren.

Heb jij ook voorbeelden van sterke groeibedrijven? Wat is volgens jรณu hun geheime groeikracht? Care to share?

Visited 9 times, 3 visit(s) today