De nieuwe generatie werknemers

๐„๐ฅ๐ค๐ž ๐Ÿ“ ๐ฃ๐š๐š๐ซ ๐ค๐จ๐ฆ๐ญ ๐ž๐ซ ๐ž๐ž๐ง ๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ๐ž ๐ ๐ž๐ง๐ž๐ซ๐š๐ญ๐ข๐ž ๐ฆ๐ž๐๐ž๐ฐ๐ž๐ซ๐ค๐ž๐ซ๐ฌ. ๐๐ž๐ง ๐ฃ๐ข๐ฃ ๐๐š๐š๐ซ ๐ค๐ฅ๐š๐š๐ซ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ?

Ooit duurde een generatie 20 jaar. Nu? Nog maar 5! Dus een hele nieuwe generatie werknemers!

Dat betekent dat jij als ondernemer of leidinggevende รฉlke 5 jaar een compleet nieuwe groep jonge mensen moet begrijpen, aantrekken en behouden.

Mensen met nieuwe ideeรซn, andere verwachtingen en een totaal ander beeld van werk en leiderschap dan de โ€˜lichtingโ€™ voor hen.

๐Ÿ“ De ene generatie wil zekerheid en een vast contract.
๐Ÿ“ De volgende wil vrijheid en de optie om vanuit Bali te werken.
๐Ÿ“ Weer een andere vindt purpose belangrijker dan salaris.
๐Ÿ“ En de nieuwste generatie? Die ziet werk niet als dรฉ kern van hun leven, maar slechts als een onderdeel ervan.

Snelkookpan

Lekker dan. Net als je denkt dat je het snapt, verandert alles weer.

“๐Œ๐ข๐ฃ๐ง ๐ญ๐ž๐š๐ฆ ๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค๐ญ ๐ฌ๐จ๐ฆ๐ฌ ๐ง๐ž๐ญ ๐ž๐ž๐ง ๐ฌ๐ง๐ž๐ฅ๐ค๐จ๐จ๐ค๐ฉ๐š๐ง!” zei een ondernemer laatst heel treffend.

“Soms voelt het alsof ik elke paar jaar opnieuw moet leren leidinggeven. Wat de vorige generatie motiveerde, werkt bij de volgende totaal niet meer. Mijn team lijkt soms wel een snelkookpan: druk, vol energie, maar als ik niet oplet, knalt het de verkeerde kant op.”

Herkenbaar? Je bouwt een sterk team, investeert in mensen, creรซert een cultuurโ€ฆ en dan, pats! Ineens werkt het niet meer. Want wat 5 jaar geleden succesvol was, is nu achterhaald.

Wat doet dit met jou als leider?

Veel ondernemers die ik spreek zijn hier niet voldoende bewust mee bezig. Logisch, je hebt al genoeg aan je hoofd.

Maar ondertussen gebeurt het wel:
– jonge talenten die je binnenhaalt blijven minder lang.
– ze stellen andere eisen: hybride werken, autonomie, feedback.
– wat ze motiveert, is iets waar jij misschien nog nooit over nagedacht hebt.

En voor je het weet, loop je achter de feiten aan.

Niet omdat je niet goed bent in je business. Integendeel. Maar omdat de spelregels gewoon sneller veranderen dan ooit.

Wat kun je doen?

Je hoeft niet je hele bedrijf constant om te gooien. Dat werkt niet. Maar je moet wรฉl begrijpen hoe een nieuwe generatie denkt. Anders loop je straks tegen muren aan die je zelf niet eens ziet.

Dus:
โœ… Vraag jezelf af: hoe goed ken jij de nieuwe generatie รฉcht?
โœ… Praat met ze. Wat drijft ze? Wat willen ze? Wat houdt ze tegen?
โœ… Blijf constant nieuwsgierig. Wat vandaag werkt, kan over vijf jaar alweer achterhaald zijn.

Ik ben benieuwd. Hoe ga jij om met die razendsnelle generatiewisselingen? Zit je โ€˜in de flowโ€™ of voelt het alsof je constant achter de feiten aanrent?

Door Renรฉ Savelberg

Visited 8 times, 1 visit(s) today