Hoe blijf je als ondernemer relevant?
๐๐จ๐ซ๐๐ญ ๐๐ ๐๐ฆ๐๐ฌ๐ก๐๐ฎ๐ซ๐ ๐๐ซ ๐๐ ๐จ๐ฉ๐ฏ๐จ๐ฅ๐ ๐๐ซ ๐ฏ๐๐ง ๐๐ ๐๐ข๐ ๐๐๐?
Gekke vraag misschien. Maar denk er eens over na: hoe lang blijft een icoon รฉcht onaantastbaar? Hoe blijf je als ondernemer relevant?
De Big Mac heeft decennialang de fastfood troon bezet. Iedereen kent โm, iedereen heeft โm ooit gegeten. Maar dan ineens is daar de smashburger: ruig, sloppy, smaakvol en met dat rauwe randje dat de Big Mac misschien een beetje is kwijtgeraakt.
Kijk eens om je heen โ de smashburger staat op steeds meer menuโs en wint terrein. Afgelopen weekend zelfs een heus โSmashburger Festivalโ bezocht, met tientallen (!) keukens, foodtrucks, overal supercoole beats en tienduizenden (!) bezoekers. Ik keek mijn ogen uit!
Denk je dat McDonald’s het gevaar niet voelt? Natuurlijk wel. Zelfs de grootste spelers weten dat er altijd nieuwe uitdagers komen.
Je ziet het nu ook in de autowereld. Merken als BMW, Mercedes en Volkswagen zijn jarenlang dรฉ standaard geweest maar worden nu links en rechts ingehaald door Chinese nieuwkomers.
Wat heeft dit met jou te maken als ondernemer? Alles.
Ben jij de Big Mac of de smashburger? Ben jij dat icoon waar iedereen voor kiest? Of zijn er ook nieuwe uitdagers in jouw markt?
Het gevaar is dat we onszelf vaak als onaantastbaar zien. “We doen dit al jaren, klanten weten ons te vinden en ze blijven ons altijd trouw.” Maar de wereld verandert. Klanten veranderen. Hun behoeften veranderen.
En als jij hetzelfde blijft doen terwijl anderen volop innoveren, flexibel en klantgericht bezig zijn, ben je vroeg of laat de tweede keus.
Maar het kan ook anders.
Zoek je eigen โsmashburgerโ. Waarmee kun jij als ondernemer innoveren, je onderscheiden, meegaan met de tijd? En wat hou je vast, waar komen klanten op af, waar ben je รฉcht goed in?
Iconisch blijven betekent meebewegen. De Big Mac zal echt niet zomaar verdwijnen, natuurlijk niet. En gelukkig maar, want ik ben een echte fan! Maar hij voelt wel constant de hete adem van vernieuwing in zijn nek. En dat is gezond. Uitdagingen houden ons scherp.
Dus kijk eens goed naar je eigen bedrijf. Waar zijn jouw smashburgers? Waar gaat het pijn doen? Welke kansen laat je nu liggen omdat je het altijd al zo deed?
Wanneer ga je anders kijken naar je bedrijf? Welke stappen kun jij nemen om relevant te blijven?