KIES VOOR GROEI ipv SUCCES!


De meeste mensen denken klein. Als ze een tomaat zien, zien ze niet meer dan een tomaat, een ingrediënt voor een salade. Maar niet de familie #Heinz. in 1876 introduceerden ze hun eerste fles tomatenketchup en ze veroverden er uiteindelijk de hele wereld mee. Ook Joseph Campbell zag samen met zijn partner Arthur Dorrance meer in de tomaat dan de gemiddelde groenteboer: ze maakten er tomatensoep van en #Campbell was al vlug een wereldwijd imperium. Deze mensen dachten niet klein, maar groot.
 
Voor groei heb je niet per definitie een ingewikkeld product nodig, niet per se een super innovatieve dienst waar nog niemand van heeft gehoord. De snelst groeiende bedrijven verkopen iets alledaags, iets wat iedereen kent en waar veel behoefte aan is. Nee, de doorslaggevende succesfactor voor groei is niet het product of de dienst. Maar wat is het dan wel?
 
Ik ben altijd gefascineerd geweest door groeiende bedrijven. Ik heb het geluk gehad dat ik bij enkele van die bedrijven heb mogen werken. Een daarvan was McDonald’s, waar ik me elke dag heb beziggehouden met de vraag waar we het succes aan te danken hadden en hoe we de groei konden vasthouden.
 
Eigenlijk ben ik al mijn hele leven op reis, met ondernemen en met groeien. En doordat ik bij steeds meer succesvolle bedrijven in de keuken kon kijken, ontdekte ik langzaam maar zeker waar in deze ondernemingen de overeenkomsten lagen, wat ze hetzelfde deden. Ik denk het antwoord gevonden te hebben in een groeimodel waarmee elke organisatie kan groeien.
 
Ik hoop dat jij ook kiest voor groei. Want groei is eigenlijk waardevoller dan succes. Succes is per definitie iets tijdelijks, terwijl je de continuïteit van je onderneming veiligstelt als je je organisatie zo inricht dat deze is gericht op groei. Daarmee dwing je jezelf ook flexibel te blijven in een wereld die elke dag verandert. Niet stilzitten maar meebewegen, blijven ontwikkelen, blijven aanpassen.
 
Ik geloof stiekem ook dat ondernemingen niet alleen Masters of Business Administration nodig hebben, maar juist ook Masters of Business Acceleration– want met accelereren komen we verder dan met administreren.
 
Dagelijks bijna ontmoet ik mensen die goud in handen hebben. Succesvolle slagers met één vestiging. Meubelmakers met één machine. Populaire restauranthouders met één restaurant. Begrijp me niet verkeerd, sommige mensen willen niet groeien, bijvoorbeeld omdat leidinggeven niet past bij hun karakter, en dat is prima. Maar veel ondernemers en managers willen juist wel groeien, maar weten niet hoe. 
 
Dus, ontwikkel je software die iedereen geweldig vindt, een schoen die lekker loopt, een restaurant wat elke avond vol zit of heb je een winkel die iedereen superleuk vindt?                                
Geloof dan in jezelf, groei en verover de wereld!

Visited 12 times, 1 visit(s) today